Slik får du fram tekstingen på TV

En person som holder fjernkontroll med tv i bakgrunnen

Tekst-TV er nå nedlagt. Det betyr heldigvis ikke at teksting av tv-programmer forsvinner.

Kringkastingsforskriften stiller nå krav om teksting av alle programmer på NRK og store kommersielle fjernsynskanaler.


NRK og store kommersielle fjernsynskanaler og strømmetjenester skal universelt utforme programinnhold. Dette innebærer at alle forhåndsproduserte, og så langt det er teknisk og praktisk mulig, direktesendte programmer, skal tekstes. Kravet gjelder NRK, både fjernsynskanalene og strømmetjenesten, samt de kommersielle kanalene TV 2 Direkte og TVNorge.

20. august 2025 ble NRK Tekst-TV nedlagt. Det betyr at du ikke lenger kan få teksting av TV-programmer via denne tjenesten. Du kan likevel få teksting av alle NRKs programmer.

Les NRKs oppskrift på hvordan få fram teksting her.

Teksting som språkvalg

Selv om Tekst-TV nå er nedlagt, betyr det ikke at tekstingen forsvinner. I en ny digital TV-verden kan tekstingen hentes inn som et språkvalg, såkalt «teksting for hørselshemmede». Dersom du har en Smart-TV, gjøres det enkelt via fjernkontrollen. Rent teknisk fungerer det slik at teksten sendes separat samtidig med bildet. Denne måten å hente inn tekst på fungerer jevnt over bedre enn tidligere løsninger via Tekst-TV.

Slik får du teksting på Smart-TV:

  • Start ønsket TV-program.
  • Trykk på en av piltastene, for å få tilgang til ulike funksjoner.
  • Bruk pilene for å navigere til Innstillinger. Trykk på OK.
  • Velg Undertekst norsk – på all tale.

Har du ikke Smart-TV men bruker dekoder fra en av de ulike tv-tilbyderne, kan fremgangsmåten være litt ulik etter hvilken tv-tilbyder du har. Les mer om dette lenger ned i artikkelen.

Kontaktpunkt for universell utforming

Medietilsynet har et kontaktpunkt for universell utforming, hvor man kan sende inn synspunkter og klager på universell utforming av programmer hos norske kanaler og strømmetjenester. Medietilsynet har ikke plikt til å følge opp hver enkelt klage, men tar med seg innspill og klager i sitt tilsynsarbeid.

Du finner kontaktpunktet her: Kontaktpunkt for universell utforming

Vi mener: Tekst alt alltid

Hørselsforbundet mener at alle TV-programmer bør tekstes, uavhengig av plattform, enten det er ferdigproduserte programmer, direktesendinger eller opptak. Dette er helt nødvendig for at personer med hørselsutfordringer som er avhengig av teksting skal få tilgang til informasjon og kunne delta i samfunnet på lik linje med andre.

Her kan du få hjelp med tekstingen

De enkelte TV-tilbyderne har valgt litt ulike måter å hente inn teksten på. Klikk på lenkene til de ulike TV-tilbyderne for å se hvordan du kan få fram tekstingen.

  • Riks-TV (Merk: RiksTV har hatt tekniske utfordringer med teksting på NRKs kanaler, og har derfor plassert dem på egne kanalplasser. Du finner NRK1 med undertekst på kanalplass 983, og NRK2 med undertekst på kanalplass 984.)
  • Telia
  • Telenor
  • Altibox
  • Allente

Får du fortsatt ikke fram tekstingen? Ta kontakt med kundeservice hos din tv-tilbyder for hjelp.

Lyttehjelpemidler til TV

Teksting av tv-programmer er et godt hjelpemiddel for å få med deg hva som blir sagt.

Om du har nedsatt hørsel og trenger forsterkning for å høre TV så kan NAV dekke utstyr med enten en streamerløsning, halsslynge, lyttebøyle, stolslynge eller teleslynge som kobles til din TV. Noen av disse løsningene kan også kobles til radio.

Ta kontakt med din kommunale hørselskontakt eller med NAV Hjelpemiddelsentral, for å få en oversikt over hvilke hjelpemidler som kan være aktuelle for deg. Den kommunale hørselskontakten er Hjelpemiddelsentralens forlengede arm ut i kommunen og kan bistå med søknaden slik at du kan få det hjelpemiddelet du trenger.